Aktivt lyssnande – man lyssnar väl alltid?

”Jag hör vad du säger” – är det bevis på aktivt lyssnande?

Hur kan man få en grupp där alla lyssnar aktivt till varandra?

Vilken balans mellan frågor och lyssnande är bäst?

En god lyssnare ger samtalspartnern möjlighet att utveckla sina tankar. När man vill delge andra sina erfarenheter, tankar och känslor förutsätter det att de andra är öppna för att lyssna.

En god lyssnare har förmågan att underlätta för den som pratar. Bl.a. med hjälp av sitt kroppsspråk visar man att man lyssnar på sin samtalspartner och uppmuntrar denne att fortsätta att berätta.

När man vill ta upp saker som man oroar sig för så vänder man sig helst till en person som uppfattas som en god lyssnare. Därför är det väldigt viktigt att som ledare vara en god lyssnare.

Inriktning

I den här workshopen lär du dig hur du kan skapa dialog och utveckling via aktivt lyssnande.

Du får träna på att använda enkla verktyg för att höja kvalitén i ett samtal.

Vi vill ge dig ny inspiration och möjlighet till reflektion som väcker din lust att utvecklas i rollen som ledare.

Tid

2-3 tim. Förmiddag, eftermiddag eller efter jobbet. Du som kund väljer vad som är lämpligt för er.

Antal deltagare

10-40 personer. Idealt antal är 15 deltagare.

Innehåll:

  • Aktivt lyssnande i samtal
  • Vad kännetecknar en god lyssnare?
  • Stimulera dialog genom frågor
  • Oönskade spärrar i ett samtal

Citat från deltagare

”Måste nog prata mindre och lyssna mer”
”Checklistorna var till stor hjälp”

Intresserad?

Fyll i en intresseanmälan, ring oss på 08-545 700 80 eller e-posta workshops@wenell.se

Gör en intresseanmälan

Dela denna sida