Skip to main content

Idé

Idégenerering är ett livsviktigt inslag i alla organisationer.

Behov och idéer kommer såväl inifrån egen organisation som från omvärlden. Med ett rikt idéflöde och med en systematisk idéhantering ökar förutsättningarna att göra rätt val för kommande projekt.​​

  • Utveckla och beskriv idéer. ​
  • Sammanställ och värdera idéerna. ​
  • Ge återkoppling till dem som kommit med idéerna. ​
  • Välj vilka idéer som skall bearbetas vidare.

Förberedelsefas

I denna fas förtydligas behov och resultat mer i detalj och fokus övergår mer på omfattning och plan. Förberedelserna görs oftast mer detaljerade för den närmaste tiden och mer översiktliga för senare delar.​​

  • Gå igenom bakgrund och hittills utfört arbete.​
  • Nyttja erfarenheter och lärdomar från tidigare liknande initiativ.​
  • Välj strategier, tex utvecklingsfilosofi och metoder för genomförande.​
  • Gör en fördjupad intressentanalys. ​
  • Klargör projektets ambitionsnivå genom att förtydliga effektmål och sätt dessa i relation till resursbehov och risker. ​
  • Beskriv övriga delar av projektets spelplan (projektmål, avgränsningar, ramar och förutsättningar). ​
  • Visualisera projektet på sätt som passar projektorganisationen och intressenterna.​
  • Organisera och bemanna projektet och beskriv hur samverkan och kommunikation ska fungera.​
  • Planera och budgetera projektet på en lämplig detaljnivå. ​
  • Förankra projektet internt och externt samt säkra resurser och finansiering. ​
  • Beskriv projektets möjligheter och risker, med förslag till åtgärder. ​
  • Beskriv hur uppföljning av arbetet ska ske.​

Grindbeslut

Grindarna ger beställaren möjlighet till reflektion, genomlysning och prövning av projektet.

Vid varje grindbeslut behöver man ta ställning till följande:

  • Nyttan, dvs. affärsmässigheten för den egna organisationen och nyttan för intressenterna.
  • Värdering av nytta i förhållande till totalt resurs- och kompetensbehov.
  • Affärs- och projektrisker.
  • Projektets status och föreslagen inriktning för nästa fas.
  • Tillgängliga resurser för fortsatt arbete.

Syfte med respektive grindbeslut:

  • G1 Gå vidare med en idé och starta en förstudie?
  • G2 Påbörja förberedelsefasen?
  • G3 Inleda genomförandefasen?
  • G3b Fullfölja genomförandefasen (vid behov)?
  • G4 Nyttja projektets resultat och starta avslutsfasen?
  • G5 Godkänna resultatet av avslutsfasen och stänga projektet?

Projektgrupp

Personer som aktivt arbetar i projektet ​

Projektgruppen består av de aktiva medarbetarna och projektledaren. Gruppen ska vara anpassad efter varje enskilt projekt, det vill säga bemannad för att lösa den aktuella uppgiften. Medlemmarna i gruppen har ett gemensamt ansvar för projektets totala resultat och måste därför både kunna åstadkomma individuella resultat och samverka med varandra.

Referensnätverk

Personer som stödjer projektarbetet eller är berörda av dess resultat ​

Referensnätverk, som ibland kallas referensgrupp, är normalt ingen formell grupp utan en samlingsbenämning för de individer som på olika sätt stödjer projektet. ​

Referensnätverket:​

  • Ger synpunkter ur ett användar- eller intressentperspektiv.​
  • Stödjer projektarbetet som specialister.​
  • Utför kortare arbetsinsatser i projektet.​
  • Tar löpande del av, vidarebefordrar och förankrar information om projektet.​

Vid behov kan referensnätverket innehålla olika grupperingar tex en användargrupp och ett specialistnätverk.​

Personer kan under sina mest aktiva perioder ingå i projektgruppen, för att under övrig tid höra till referensnätverket.

Styrgrupp

Personer som på strategisk nivå stödjer projektbeställaren​

Styrgruppen:​

  • Undanröjer hinder för projektet. ​
  • Stödjer projektledaren och beställaren. ​
  • Hjälper till att förankra projektet hos olika intressenter. ​
  • Följer upp projektets arbete och resultat, tar beslut utanför projektbeställarens mandat. ​
  • Medverkar vid prioritering av resurser.​
  • Samverkar med projektbeställaren för att ensa projektets mål med verksamhetens strategi.​

Värdera kritiskt behovet av styrgrupp, ofta räcker det med en engagerad projektbeställare. Håll styrgruppen liten och kompakt samt klargör de olika styrgruppsmedlemmarnas roller tidigt. ​

Styrgrupper kan vara gemensamma för flera projekt, eller skräddarsydda, alltså speciellt utformade för ett enda projekt.​

I projektmiljöer där många projekt drivs samtidigt kan styrgruppen vara gemensam för flera projekt inom ett verksamhetsområde. Uppgifterna i gruppen är då många gånger främst inriktade på koordinering av den gemensamma projektportföljen. ​

I en skräddarsydd styrgrupp bör projektbeställaren vara ordförande. Styrgruppen avlastar och stödjer projektbeställaren, men övertar inte dennes ansvar för projektet.

Ansvarig Ledning

Ansvarig ledning är ett begrepp för den del av organisationen som ”äger” projektet.

Ansvarig ledning är en permanent organisation, normalt en ledningsgrupp, som tar beslut om vilka projekt som ska genomföras. De ansvarar för att förverkliga effekterna från projektet när det är genomfört.

Ansvarig ledning:

  • Har en multiprojektkoordinerande funktion och beslutar om vilka projekt som skall startas.
  • Säkerställer att projektens nytta realiseras och följs upp.
  • Prioriterar mellan projekt och säkerställer att det finns resurser för de projekt man väljer att genomföra.

Ansvarig ledning kan vara en ledningsgrupp, en portföljstyrgrupp eller ett projektkontor. Projektbeställaren är ofta länken mellan ledning och projekt.

I stora organisationer, undvik att göra högsta ledningen ansvarig för många projekt utan sträva efter att ha ansvarig ledning på så låg nivå som möjligt. När det är tvärfunktionella, större projekt med större risker bör den högsta ledningen vara ansvarig.

Projektledare

Den som har det operativa ansvaret för att projektmålen infrias.

Projektledaren är närvarande i projektet och arbetar löpande med att motivera, inspirera och coacha projektdeltagarna samt verkar för att skapa en god projektkultur. ​

Projektledaren:​

  • Koordinerar arbetsinsatserna och håller tempot uppe genom aktiv daglig ledning​
  • Sätter sig in i projektets bakgrund och preliminära spelplan (mål och ramar) samt informerar samtliga medarbetare om dessa.​
  • Genomför i samverkan med nyckelpersoner intressentanalys och vidareutvecklar projektets spelplan.​
  • Fastställer och uppdaterar vid behov projektets spelplan, i samverkan med projektbeställaren.​
  • Visualiserar tillsammans med projektmedarbetarna projektet för att öka tydligheten.​
  • Organiserar projektet och har löpande dialog med resursansvariga om förfogande av personella och övriga resurser.​
  • Planerar projektet på relevant detaljeringsnivå och planeringshorisont, i samverkan med projektmedarbetare.​
  • Hanterar osäkerhet i projektet, bl.a. genom aktiv riskstyrning tillsammans med projektmedarbetarna.​
  • Håller projektbeställaren informerad om nuläget och eventuella avvikelser, bl.a. genom statusrapporter.​
  • Samverkar löpande med kund/användare, mottagare och andra intressenter.​
  • Sammanställer projektstatus och underlag inför operativa och strategiska beslut.​
  • Levererar projektets resultat till kund och överlämnar ansvaret till mottagare.​
  • Samlar löpande under projektet lärdomar, skriver slutrapport och ser till att erfarenheter från projektet vidareförmedlas.​

En av projektledarens mest centrala uppgifter är att skapa förutsättningar och undanröja hinder, så att alla kan arbeta, samverka och kommunicera på ett enkelt sätt.

 

Projektmedarbetare

Ingår i en projektgrupp och delar ansvaret med övriga medarbetare för projektets resultat. De som aktivt bidrar i projektarbetet.​

Projektmedarbetare:​

  • Ansvarar för att den egna arbetsinsatsen schemaläggs och utförs. ​
  • Samverkar med övriga medarbetare så att projektets mål infrias. ​
  • Sätter sig in i projektets bakgrund och preliminära spelplan (mål och ramar).​
  • Vidareutvecklar i samverkan med projektledaren projektets spelplan.​
  • Deltar aktivt i projektets planering och riskstyrning.​
  • Bidrar till ett bra arbetsklimat. ​
  • Delar aktivt med sig av kunskap och ger förslag till förbättringar och meddelar upptäckta avvikelser och förändringar.​
  • Rapporterar läge och resultat till projektledaren. ​
  • Bidrar med förankring och verkar som ambassadörer för projektet​

Projektmedarbetarnas motivation och möjlighet att kraftsamla på uppgiften är ofta avgörande för projektets framgång.

Projektbeställare

Den som har det strategiska ansvaret för det enskilda projektets affärsmässighet/effekter. ​

  • Säkerställer nyttan.​
  • Förtydligar effektmålen och värderar dessa i förhållande till organisationens strategier och mål samt projektets insats och risker inför varje grindbeslut.​
  • Tar beslut om grindpassage eller eventuell nedläggning.​
  • Kommer överens med projektledaren om projektets spelplan (mål och ramar) och mandat.​
  • Säkrar resurser för projektet på en övergripande nivå.​
  • Förankrar, skyddar och undanröjer hinder.​
  • Förankrar projektet hos intressenter, i ledningen och med resursansvariga.​
  • Hanterar intressekonflikter och säkrar att beslut fattas.​
  • Samverkar, följer upp och stödjer.​
  • Avgör hur samverkan med projektledaren ska fungera i praktiken.​
  • Följer upp projektets resultat, tider och kostnader. Ger feedback.​
  • Beslutar när projektet riskerar att hamna utanför den överenskomna spelplanen.​
  • Stödjer projektledaren.​
  • Säkrar resultat, lärande och effekter.​
  • Godkänner projektavslutet, bevakar att leverans till kund/användare sker och att överlämning till mottagare genomförs. ​
  • Säkrar ett gott nyttjande genom samverkan med mottagare så att nödvändigt förändringsarbete m.m. genomförs​
  • Att effektmålen uppnås och att etablerade kontakter tas om hand.​
  • Beslutar när och hur effektmålsutvärdering ska ske.​
  • Bevakar att erfarenheter från projektet blir dokumenterade och förmedlade.

Delprojektledare

Den som leder arbetet i ett delprojekt och ansvarar för att dess mål infrias.​

Delprojektledare utses när projektet är så stort eller komplext att det delas in i delprojekt. Då är det en utmaning att se till att delprojektets egna mål uppnås samtidigt som detta ska leda till att hela projektets mål infrias. Delprojekt kan ge deltagarna möjlighet att bedriva arbetet i väl fungerande mindre grupper även när projekten är större.​

Delprojektledare:​

  • Koordinerar arbetet och håller tempot uppe genom aktiv daglig ledning.​
  • Sätter sig in i projektets bakgrund och spelplan samt kommer överens med projektledaren vad som skall ingå i delprojektet.​
  • Fastställer och uppdaterar vid behov delprojektets spelplan tillsammans med projektledaren.​
  • Visualiserar delprojektet tillsammans delprojektmedarbetarna.​
  • Organiserar delprojektet och har löpande dialog med resursansvariga om förfogande av personella och övriga resurser.​
  • Planerar delprojektet på relevant detaljeringsnivå och planeringshorisont, i samverkan med delprojektmedarbetarna.​
  • Hanterar tillsammans med delprojektmedarbetarna osäkerheter i delprojektet bl.a. genom aktiv riskstyrning.​
  • Håller projektledaren och delprojekt-medarbetarna informerade om nuläge och eventuella avvikelser.​
  • Ansvarar inför projektledaren att delprojektets mål infrias och att dess resultat harmonierar med övriga delar av projektet.​
  • Samlar löpande under delprojektet lärdomar och ser till att erfarenheter från delprojektet vidareförmedlas.​

Kund/användare

Den eller de personer som använder projektets leverans​

Kund/användare:​

  • Beskriver och kommunicerar fortlöpande sina krav och önskemål samt deras bakgrund.​
  • Beskriver och kommunicerar övriga förväntningar, t.ex. hur informationsutbyte ska ske. ​
  • Följer projektet under projektets gång och ger återkoppling. ​
  • Säkerställer via genomgångar och prov att delleveranser/leveranser når upp till överenskomna kriterier.​

Enbart kund:​

  • Meddelar önskemål om leveranssätt och tar emot leveransen.​
  • Tar emot, kontrollerar och kvitterar leveranser. ​
  • Gör en bedömning av möjligheten att infria egna effektmål. ​

Kund/användare har en svår balansgång mellan att vara tydlig med sina krav och önskemål, samtidigt som det gäller att beskriva verkligheten som inte alltid är så tydlig. Diskutera tidigt hur hantering av frågor som är oklara vid projektstart ska se ut och hur kommande förändringar ska hanteras. Ett sätt att hantera detta är via successiva leveranser och ett iterativt arbetssätt. I de fall kunden inte är definierad eller tillgänglig, representeras denne av intern person.​

Förtroende mellan kund/användare och projektledaren underlättar arbetet. Se till att ha en god dialog tidigt. Lika viktigt är det att det finns ett förtroende mellan den som har det affärsmässiga ansvaret hos kunden och projektbeställaren.

Mottagare

Den eller de personer som förvaltar projektets resultat​

Mottagare:​

  • Ansvarar för fortsatt verksamhet, till exempel drift, förvaltning och kompetensutveckling.​
  • Sätter sig tidigt in i projektet, dess resultat och effektmål.​
  • Beskriver och kommunicerar fortlöpande sina förväntningar.​
  • Bidrar med synpunkter under projektets gång.​
  • Informerar berörda om nya kontaktvägar och kontaktpersoner.​
  • Tar emot och ansvarar för restpunktlista.​
  • Tar emot, kontrollerar och förvaltar leveranser.​
  • Tar emot synpunkter på projektets resultat och genomför förbättringar.​
  • Samverkar med projektbeställaren över tid kring nödvändigt förändringsarbete samt uppföljning av nytta/effekter.​

Mottagare har en viktig uppgift i att säkerställa att resultatet förvaltas på ett bra sätt. Att mottagare är utsedda att ta över ansvaret efter överlämning är viktigt för att projektet skall kunna avslutas i tid och dess deltagare skall kunna ägna sig åt nya uppgifter.​

Mottagare är också naturliga diskussionspartners till projektledaren, till exempel kring kriterier för projektslut.

Resursansvariga

De som tillhandahåller personella och övriga egna resurser till projekt och uppdrag.​

Resursansvariga: ​

  • Sammanställer löpande kompetens- och resursbehov på kort och lång sikt.​
  • Ansvarar för att egen personal har nödvändig kompetens och kan arbeta enligt etablerade rutiner och processer.​
  • Ansvarar för att övriga resurser (utrustning, metoder, material, etc.) uppfyller ställda krav och normer.​
  • Avlastar individer som allokeras så att de kan kraftsamla på projektet.​
  • Samverkar löpande kring kompetens- och resursbehov med projektledare, uppdragsledare och medarbetare.​
  • Fördelar om resurser vid behov.​

Resursansvariga, som ofta är linjechefer, skall se till att företagets samlade resurser används på bästa sätt. De har den svåra uppgiften att balansera resursbehov och resurstillgång. Det gäller både att sätta sig in i de olika projektens och uppdragens behov och att ha en aktuell bild av övrig verksamhets krav på resurser. Samtidigt gäller det att kunna säga ifrån när det inte går ihop. ​

Genom god framförhållning kan resursansvariga säkra god arbetsmiljö i såväl projekt- som linjearbete samt motverkar splittring och stress.​

Resursansvariga är de som främst ger personalen möjlighet att rikta sin insats utifrån rådande prioriteringar.