Jan-Erik Larsson, Volvo Cars – nominerad till Årets projektledare 2014

Den 21 november utses Årets projektledare 2014 av Svenska ProjektAkademien. Det sker på Projektnäring – den nya mötesplatsen för projektproffs.

Du har väl anmält dig redan? Mer information hittar du här

En av årets kandidater är Jan-Erik Larsson från Volvo Car Corporation.

I över 10 år hade VCC varit beroende av Ford för utveckling och leverans av drivlinor (motor, växellåda, drivaxlar plus tillhörande delar som kylare och avgassystem), När Ford bestämde sig för att sälja Volvo så innebar det också att Volvo riskerade att stå utan en trovärdig motorleverantör. Detta hade inneburit att Volvo inte längre kunde erbjuda “World class”-drivlinor till sina kunder avseende prestanda, bränsleförbrukning och körupplevelse. De var nu tvungna att tänka nytt och skapa ett projekt som stödde en hållbar och trovärdig strategi. För detta skapades ett team med tydligt åtagande samt en projektledare som med flexibilitet och envishet kunde lotsa projektet genom denna utmaning. Där kommer Jan-Erik Larsson in i bilden som projektledare för detta stora och viktiga projekt.

Projektet gick ut på att reducera en stor variantflora och skapa en gemensam motorarkitektur för både bensin-och dieselmotorer i åtta olika prestandanivåer. Vidare skulle man bara utveckla 4-cylindriga motorer med premiumegenskaper avseende prestanda, körbarhet och ljudupplevelser. Detta skulle även ge god ekonomi till kunder och för Volvo. Jan-Erik lyckades leda projektet så att man inte bara klarade tid-och kostnadskraven utan också överträffade kraven avseende prestanda, körupplevelse och bränsleförbrukning. Lanseringen av de nya drivlinorna har fått stor genomslagskraft i den internationella motorpressen.

Jan-Erik skapade en unik teamkänsla trots mycket tuffa krav och deadlines. Han fokuserade inte bara på projektmålen och leveranser utan såg också till att hans projektmedlemmar klarade att ha balans i livet. En annan nyckelfaktor var att Jan-Erik skapade gemensamma strategier för genomförandet i projektet och helheten i Volvo som fick stark förankring både i projektet och i styrgruppen. Jan-Erik kombinerade också risk management med entreprenörskap och lyfte fram goda idéer som gav förhöjd kundnytta.

Se en kort video med Jan-Erik här

Videotranscript

Hej, vad heter du och vilken organisation tillhör du?

Hej, jag heter Jan-Erik Larsson och jag jobbar inom Volvo Cars, inom Powertrain, och som projektchef för de nya Drive-E Powertrains.

Intressant. Och du är nu nominerad till Årets Projektledare 2014. Du är en av de som gått igenom selektionsprocessen och nu är det tre kvar. Hur känns det att stå som en av de tre här nu?

Det känns fantastiskt roligt. Framförallt att jag får stå här och representera hela mitt team och hela Powertrain inklusive VCC, med Skövde — hela vår utvecklingsprocess. Det är fantastiskt roligt.

Kort, om du skulle kunna beskriva med några korta meningar: vad gick projektet ut på och vad upplevde du vara de största utmaningarna med just det här projektet? 

Ja, projektets mål var ju att byta ut de drivlinor som fanns i Volvos lineup till en ny lineup som vi kan tillverka själva i Skövde. Och ett annat huvudmål var ju att vi skall bli ledande på bränsleförbrukning och prestanda. Vi betraktas nu som världsledande i detta område.

Och vad var den största utmaningen i projektet? 

Den största utmaningen var ju att nå upp till just ledande. Målet flyttade ju sig hela tiden. Så det var ju inte så att vi konstruerade  i början mot ett specifikt mål. Eller det gjorde vi ju, men i takt med att konkurrensen ändrades så fick vi också ändra oss.

Dela denna sida