Projektleda i kris – använder du ”smarthjärnan” vid rätt tillfällen?

Vi har kapacitet att använda ”smarthjärnan” några timmar om dagen. Resten av tiden kör vi på autopilot för att spara energi. Var därför noga med vad du lägger din kraft på i dessa kristider. Rätt val av (till synes) små vardagliga beteenden, kan spara tid, pengar och avlasta dig – istället för tvärtom! Här är två viktiga hävstångsbeteenden – små beteenden med STOR betydelse – som hjälper dig att fatta informerade beslut och skapa trygghet i arbetsgruppen:

  1. TRYCK PÅ GILLA-KNAPPEN NÄR DU FÅR DÅLIGA NYHETER

Du behöver all sorts information – även den dåliga. När någon uttrycker ett problem, tar upp en risk eller ett misstag: Ta kommando över din reaktion och agera på ett sätt som ökar sannolikheten att du får mer information (från den som delar med sig). Du behöver använda ”smarthjärnan” och styra över dina mikrobeteenden så att inte reaktionen på det negativa innehållet tar över och döljer uppskattningen över att du faktiskt får veta något viktigt! Föreställ dig en osynlig gilla-knapp som signalerar tummen upp.

  • Uppmuntra den andra genom att exempelvis nicka och pausa eller säg ”berätta mer”
  • Ställ följdfrågor för att förstå vad den andra menar (men undvik lösningar)
  • Sammanfatta det du har hört

HEJDA DINA EGNA ELLER ANDRAS FÖRSÖK ATT VÄRDERA INFORMATIONEN I ETT TIDIGT SKEDE

Att du tar reda på mer behöver inte betyda att du håller med! Nolltolerans gäller här, minsta antydan till negativitet kan stoppa möjligheten att få viktig information; var beredd på att hejda andras reaktioner om det behövs. Säkerställ att du/ni har förstått innan ni släpper in andra perspektiv.

  • Beskriv vad du hör genom att använda neutrala och specifika beskrivningar av fakta. Säg att ni gemensamt behöver anstränga er för att hålla er till information utan att värdera.
  • Ställ följdfrågor för att förtydliga, be om kvantifieringar/bedömningar om du hör ord som exempelvis ”enormt”.
  • Beskriv situationen genom att tänka högt och summera nuläget. Lägg till frågan ”Vad mer är bra att veta innan vi går vidare med andra perspektiv?”
  • Ta en paus på minst 2 men gärna 15 minuter om det är möjligt. Vi människor löser problem bättre efter även en kort vila/andrum.

Har du tillgång till fler perspektiv och viktig information kommer ni att få ett bättre underlag för beslut dessutom skapas trygghet i arbetsgruppen när beteendet att dela med sig bemöts med uppskattning och nyfikenhet.

Av Maria Forsgren & Annika Strömsten, leg psykologer, ledarskapskonsulter på Wenell och författare till boken Hävstångsledarskap – Små beteenden med STOR betydelse (Natur & Kultur)

Dela denna sida