Att ta fram regler är enkelt, att bete sig är en konst
”Menar du att om jag säger ”Bra att du tog upp det” när någon kommer med ett problem så kommer mina projektmedlemmar att ta upp hinder i tid i framtiden? Och att min reaktion har större effekt på deras beteende än om de skulle få högre lön?”
Projektledaren fortsatte: ”Tänk att jag skulle bli 40 år innan jag lärde mig det här! Här har man fokuserat på hållfasthetsberäkningar och kugghjul men aldrig lärt sig principer för hur människor fungerar. Det borde finnas med som ett ämne i grundskolan!”
Scenen är hämtad från en av våra kurser för projektledare när vi diskuterar vikten av att ”tacka för dåliga nyheter” om de vill få projektmedlemmar att rapportera problem. Att deras omedelbara reaktion på någon annans uttalande kan vara helt avgörande.
Att våra beteenden på jobbet styrs av hur andra reagerar, vad vi tycker känns bra, vad vi upplever som obehagligt – och inte vad som är rationellt i längden – handlar OBM (Organisational Behaviour Management), bland annat om.
Det gäller att hitta nycklarna till rätt beteenden där, i det lilla sammanhanget. Och öva – om och om igen. Och så en gång till.
Att ta fram regler är enkelt, att bete sig är en konst.