Viktigare att vara snäll än att vara smart?

Ja, denna historia från 2012 visar att det ibland verkligen kan löna sig. Brandon Cook, en ung man boende i USA, besökte sin farmor på sjukhuset. Farmodern låg där svårt sjuk och döende i cancer. Vid sitt besök och samtal så berättade farmodern om sin starka längtan efter att få smaka en god musselsoppa. Som kontrast till de dåliga soppor som serverades på sjukhuset. Hon kom ihåg en fantastisk soppa som hon ätit och som kom från ett företag som heter Panera. Hon bad Brandon om hjälp och han lovade att försöka fixa saken.

Men det var ett problem. Panera hade bara musselsoppan i sitt sortiment på fredagar och nu var det måndag. Så Brandon ringde till en av Paneras butiker och pratade med Sue som var chef där och förklarade situationen och sin farmors önskan. Utan att tveka svarade Sue att självklart skulle hon göra ett undantag och laga soppan. När Brandon kom förbi för att hämta soppan så fick han förutom soppan med sig en påse med kakor och en hälsning till farmodern. Hela saken kan ju tyckas banal, men för Brandons farmor betydde det väldigt mycket.

Förutom att tacka Sue å sin farmors vägnar så postade Brandon även historien och Paneras bemötande på sin Facebook-sida. Brandons mamma blev rörd av historien och Brandons beskrivning, så även hon publicerade historien men nu på Paneras Facebook-sida.

Men det var inte bara Brandons mamma som blev berörd. Efter två veckor hade inlägget fått 500 000 likes på Paneras Facebooksida och 22 000 personer hade kommenterat Panera som företag i väldigt positiva termer. Företaget fick helt plötsligt ett enormt engagemang och uppskattning från massor av människor runt hela världen, ett värde som ingen traditionell annonsering eller varumärkeskampanj hade kunnat skapa.

Bara för att en medarbetare tagit ett eget initiativ, lagt regler och rutiner åt sidan, och helt enkelt bara varit vänlig mot en medmänniska. Utan att tänka på merarbete eller extra kostnader.

Dela denna sida